10 motive pentru care vinurile straine sunt mai scumpe in Romania

10 motive pentru care vinurile straine sunt mai scumpe in Romania

S-a tot vehiculat ideea pe retele de socializare ca importatorii – de fapt vanzatorii de vin in general – sunt niste hiene si stabilesc preturi mult mai mari decat cele de afara. Din perspectiva mea, intai de pasionat, apoi de comerciant de vinuri, am avut ocazia sa vad intregul sistem si cred ca exista cel putin 10 motive pentru care vinurile de import sunt mai scumpe in Romania decat afara:

  • Suntem lumea a treia a civilizatiei europene si pentru asta primim preturi “preferentiale”. Sa speram ca nu se aplica si la calitate, cum s-a demonstrat cu produse ale unor companii uriase. E nevoie de cateva scandaluri la nivel european, bazate pe dovezi ca, in aceleasi conditii comerciale, unii primesc alte preturi fata de altii. Lucrurile trebuie sa fie foarte clare, incat sa nu se poata acunde realitatea in spatele unor presupuse negocieri.
  • Nu uitati ca vinul ala s-a vandut si ieri, cand nu era importat in RO. Acum, cand vrem si noi o bucatica, e evident ca mai taie de la unii carora le vand/vindeau ieftin si muta cantitati la astia care dau mai mult.
  • Business-ul romanesc, in general, e unul la inceput. Ziceti-mi zece firme care importau vin in mod regulat acum 7 ani si o fac si acum cu succes. Nu cred ca exista. Ceea ce vreau sa spun este ca majoritatea nu sunt afaceri mature, chibzuite indelung, poate peste mai multe generatii, care au gasit solutiile ideale atat din pdv al costurilor cat si al achizitiilor.
  • Este o supapa de profit pentru comerciant, pentru ca din vinul romanesc nu se castiga. Iar asta este cea mai mare amenintare pentru buna starea in care se scalda acum ai nostri.
  • Este rezultatul intalnirii intre o oferta inca limitata si o cerere imatura, generata mai mult de snobism decat de setea plus rabdarea de a cunoaste si intelege calitatea vinului.
  • Eficientizarea transportului. Transportul unui palet de vin de la Milano la Munchen costa cam la jumatate fata de teleportarea la Bucuresti, sa nu mai zic de provincie unde uneori astepti cu saptamanile sa te lipesti la un camion, chiar daca platesti triplu fata de neamt.
  • Lungimea lantului de distributie. Luna trecuta am intrat in magazinul Vinorama, din Luxemburg (ce coincidenta de nume, nu?). 90% din cele peste 1000 de etichete expuse veneau direct de la producatori. La noi suntem spre 100% invers. Solutia: cautati business-uri mici, cu cheltuieli mici, care lucreaza direct cu cateva crame (VinMagazin 😊), altfel, chiar daca reusiti sa ajungeti in contact cu importatorul, pretul va ramane sus, pentru protejarea lantului de distributie.
  • Se vinde inca putin. Una e sa iei un camion pe luna in Stuttgart, alta e sa combini 20 de etichete intr-un palet si sa te ia cu lesin luna urmatoare ca trebuie sa platesti TVA-ul la toate. Va spun din postura mea: sa vinzi 30 de baxuri cu adaos 20% e acelasi lucru cu a vinde 60 de baxuri cu 10% adaos, daca se petrece in acelasi interval de timp. Guys, inca nu am ajuns la partea cu lacomia, urmeaza mai jos. Vorbim de o afacere normala, care din profitul brut realizat tine salarii, masini, chirii, taxe, marketing, IT, etc – uneltele de baza fara de care nu se poate functiona.
  • Lacomia comerciantului – este un argument fals. Daca cineva realizeaza ca esti dus cu pluta cu adaosurile, nu mai vine. Ori esti suficient de abil sa vinzi extra-scump intr-un mod in care clientul sa cumpere cu zambetul pe buze, ori dispari natural. Da, exista tentative, inclinatii naturale spre bum-uri, care sunt date de instabilitatea economica, de lipsa de predictibilitate, care duc la o abordare de genul totul sau nimic acum.
  • Vinul nu este singurul produs mai scump ca afara. TOTUL este aici mai scump ca dincolo, principalul motiv fiind nivelul de cultura, de cunoastere, al cumparatorului. Cand o sa ai puterea sa spui NU in mod regulat cand iti miroase a japca, piata se va schimba dupa tine. Cand inca crezi in povesti cu zane si site-uri de reduceri permanente, o sa ti se intample in continuare.

Iar daca nu te-ai plictisit citind atat, iata si o animatie despre pretul vinului: